مروری بر تاریخچه استقرار نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور با تأکید برآزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر شبکه آزمایشگا

2 کارشناس آزمایشگاه مرکزی

چکیده

تجارب جهانی نشان داده که با پیشرفت تکنولوژی در جوامع بشری، انسان امروز در معرض خطرات فراوانی است و لازم است که برای ادامه حیات بشر، حفظ این سه مقوله یعنی موضوع بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE, Health. Safety and Environment) بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. هدف از این مقاله بررسی نقش و اهمیت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های حوزه آموزش عالی کشور است که از ابعاد و دیدگاه‌های مختلف به آن پرداخته شده و بر ضرورت وجود نظام یکپارچه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست تأکید شده است. مطالب این تحقیق با استفاده از بررسی و مرور متون داخلی و خارجی معتبر بهداشت، ایمنی و محیط زیست و وبگاه‌های مربوط به حوزه  HSE و همچنین تجارب نگارندگان تحقیق در بخش مدیریت امور آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزش عالی وزارت عتف، نگاشته شده است. متأسفانه نتایج بررسی نشان داده است علی رغم قدمت زیاد HSE در دنیا و ایران آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های حوزه آموزش عالی کشور با چالش‌های زیادی در جهت استقرار نظام HSE روبرو هست و بطور جدی نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت پایدارتر و با ثبات‌تری می‌باشد که در صورت عدم توجه به این مسئله در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

کلیدواژه‌ها